Maa- ja metsätalous, liikenne, kaupat ja pankit, teollisuus sekä erilaiset suuremmat ja pienemmät yritykset kuuluvat tämän otsikon alle. Eipä kalastustakaan sovi unohtaa.
Valmiit artikkelit löytyvät kategoriat- valikosta.
Tiivistelmää alasivujen sisällöstä
Pankeista tulee sisältöä myöhemmin.
Maatalous
Muuruvedenkin maaatalous on käynyt läpi valtavan rakenteellisen muutoksen 1700- luvun kaskimailta nykyajan erikoistuneeseen tehotuotantoon.
Väliin ovat mahtuneet 1900-luvun alun torppien itsenäistymiset ja sodan jälkeen suurempien tilojen maista lohkaistut rintamamies- ja asutustilat.
Maidon tuotanto on ollut pitkään Muuruveden tiloilla pääasiallinen tulojen lähde. Maidon vastaanottoon perustettiin oma meijeri vuonna 1905. Lisätienestiä saatiin metsästä ja uitosta niin kauan kuin sitä kesti.
Maatalouskoneita alkoi ilmestyä pelloille 1920- luvulla. Ensin ne olivat hevosvetoisia. 1950- luvulla hankittiin traktoreita ja niihin koneita. Niittosilppurit, puimakoneet ja kuivaamot muuttivat rehun ja viljan tuotantotavat.
Peltojen salaojitus ja apulannan käyttöönotto 1960- luvulla sekä systemaattinen karjanjalostus tehostivat tuotantoa edelleen.
Monilajinen kotieläimistö väistyi vähitellen suurnavettojen ja – sikaloiden tieltä.
Yhteiskunnallinen murros ja taloudelliset vaikeudet käärivät peltoja pakettiin ja lopetetuista tiloista saattoi tulla kesäasuntoja.
Teollisuus ja yritystoiminta
Entistä Muuruveden pitäjää voitiin toki Juantehtaan takia pitää myös teollisuuspaikkana. Juankosken itsenäistyttyä näin ei enää ollut.
Merkittävin teollinen toimija 1900-luvun alkupuolelta vuoteen 1956 saakka oli Muuruveden Osuusmeijeri.
1935 Akonpohjassa aloittanut Koivistoisen betonitehdas oli toinen varsinainen teollisuuslaitos. Sen tominta loppui 1996.
Muuruvedellä on ollut neljä vesivoimalla toimivaa myllyä: Pieksällä, Pieksänkoskella, Tihvonjoelle ja Navasjoella.
Liikenne
Laivaliikenne ja puunuitto olivat pitkään Muuruveden elämälle suorastaan kehityksen vetureita. Muurutkosken ruoppaus 1897 Muurutvirraksi mahdollisti yhteydet yläpuoliseen vesistöön Karjalankoskelle ja sieltä edelleen rautateitse Juankosken rautaruukille ja höyrysahalle.
1800- luvulla varsinaiset isommat tiet eivät vielä menneet suoraan Muuruveden kirkolle vaan kulkivat Kuopiosta etelän kautta Kaaville ja Juankoskelle ja pohjoisen kautta Nilsiään.
Navasjoen ja Putaanjoen sillat ja 1922 käyttöön otettu Muurutvirran lossi yhdistivät eteläiset alueet kylälle.
Muurutvirran silta valmistui 1960.
Rataa Siilinjärveltä Juankoskelle alettiin rakentaa vuonna 1949. Ensimmäinen juna Juankoskelle kulki 1.7.1957.