Palaa kohteeseen Historia

Vesiliikenne

Pääelinkeinot Koillis-Savossa 1900-luvun alkupuolelle saakka olivat metsästys, kalastus ja kaskiviljely. Vesireitti ja säännöllisen höyrylaivaliikenteen aloittaminen 1865 reitille Muuruvesi-Kuopio ovat olleet olennainen kehityksen veturi. Muurutkosken ruoppaus 1897 Muurutvirraksi mahdollisti yhteydet yläpuoliseen vesistöön Karjalankoskelle ja sieltä edelleen rautateitse Juankosken rautaruukille ja höyrysahalle. Lilli, Tippa ja Kaino olivat ensimmäiset laivat Kuopio-Muuruvesi -reitillä, Koski- ja Karjalankoski -höyrylaivat liikennöivät 1900-luvun alusta 1950-luvulle saakka.

Alkuun alukset olivat isoja puuveneitä, joissa oli voimanlähteenä pienivoimainen höyrykone. Rahtiliikenteessä Muuruveden suurin toimija oli Tuovisen höyrylaivasto, jonka aluksilla, kuten Ilmarinen, rahdattiin halkoja ja voita vesireittiä pitkin aina Pietariin asti. Paluulastissa tuotiin mm. viljaa.6) Vesireittiä voidaan hyvällä syyllä kutsua valtaväyläksi, jonka varrelle alkoivat kehittyä maa- ja metsätalouselinkeinot ja joka avasi Muuruvedelle huomattavat kehitysmahdollisuudet.