Palaa kohteeseen Kulttuuri

Kirjastotoimi

1800- luvun lopun sivistysharrastuksen ja yhä laajemmalle levinneen lukutaidon elähdyttämänä alettiin pohtia kansankirjastojen tarpeellisuutta. Muuruvedellä todennäköisesti ensimmäinen kyläkirjasto perustettiin Vuotjärvelle vuonna 1892. Se toimi Iivolan talossa. Kun kylälle perustettiin nuorisoseura vuonna 1909, kirjaston hoito oli tärkeä osa sen toimintaa. Kyläkirjastoja perustettiin myöhemmin myös Muuruveden kirkonkylälle, Västinniemeen ja Pieksälle. Näissäkin toimijana olivat nuorisoseurat.

Varsinaista kunnallista kirjastoa alettiin suunnitella sitä varten nimitetyssä toimikunnassa vuonna 1913.
Asiat etenivät sitten niin, että ensin Muuruveden kyläkirjasto ja sitten myös Västinniemen ja Pieksän kyläkirjastot luovuttivat niteensä perustetun kantakirjaston käyttöön. Vuotjärven kirjastoa pyöritti edelleen nuorisoseura. Kirjaston nimeksi tuli kunnankirjasto ja sen säännöt vahvistettiin 27.9.1915.

Kirkonkylässä kirjasto toimi aluksi vaatturimestari Rissasen talossa ja sillä oli tästä eteenpäin kirjastonhoitaja. Sivutoimipisteet olivat Pieksällä ja Västinniemessä. Vuonna 1927 kirjasto siirtyi kunnan omaan toimitaloon.
Kansakoulun tiloihin, käytännössä yhteen huoneeseen kirjasto sijoitettiin 1955 ja siitä huolehtivat siihen toimeen nimetyt opettajat.

Lisää tilaa, kirjastonhoitajan ja uutta toimintaa musiikin kuuntelumahdollisuuden muodossa saatiin vuonna 1968, kun kirjasto siirtyi nk. vanhaan postitaloon. Oli perustettu myös uudet sivutoimipisteet Kesämäkeen, Murtolahteen, Niinimäkeen ja Pelloniemeen.

Vuotjärvelle perustettiin kunnan myötävaikutuksella oma sivukirjasto 1962. Sen pohjana, itse asiassa perustamisen ehtona oli osa opettaja Serafiina Kokkosen sille lahjoittamasta omasta kirjastokokoelmasta. Nuorisoseuran kirjat eivät tähän kirjastoon siirtyneet. Kirjasto oli Tihvonjärven koulussa ja kun se lopetti toimintansa 1967, osa koulun kirjoista siirtyi kunnan kirjastoon.

Kun Muuruvesi liitettiin Juankoskeen, kirjasto muuttui sivukirjastoksi. Vuonna 1975 se muutti uuteen postitaloon. Siellä laajemmissa tiloissa oli uutena oma lastenosasto ja käsikirjastohuone.

1900- luvun puolivälissä alkoi maaseutupaikkoja koettelevan negatiivisen kehityksen myötä myös paikallisen kirjastotoimen hiipuminen. Kirjasto oli auki vain yhtenä päivänä viikossa. Muuruveden sivukirjaston toiminta loppui 1996 ja se muuttui takaisin kyläkirjastoksi, jolle kunta antoi sivukirjaston kirjat. Kyläkirjasto alkoi toimia vanhalla koululla ja sitä hoiti kylätoimikunta. Sittemmin tämä toiminta on loppunut.

Vuonna 1973 kuntarajojen muutosten yhteydessä Murtolahden ja Niinimäen sivukirjastot siirtyivät Nilsiään.
Samana vuonna lakkautettiin Vuotjärven, Kesämäen. Pellonniemen ja Västinniemen sivukirjastot.
Puutetta pyrittiin korjaamaan kirjastoautolla, joka aloitti toimintansa vuonna 1973.

Lähde: Emäpitäjästä tehtaan varjoon; Elämää ja tapahtumia Muuruvetisten matkassa; toimittanut Anu Risssanen; Media Wallius 2001