Ajankohtaista ja tapahtumia

Kutsu Vuosikokoukseen 2.5.2024

Tervetuloa Muuruveden Kotiseutuyhdistyksen Vuosikokoukseen Kylätalolle 2.5.2024 klo 18.30 alkaen! Esillä sääntömääräiset asiat. Tule kuuntelemaan mitä on tehty ja mitä on suunnitteilla.

Kahvitarjoilu!

Kevät

Matikkasalmesta yläjuoksulle päin 14.4.2024, kuva Jaakko Korhonen

Nyt ne ovat täällä, telkät, joutsenet, sorsat ja koskelot. Kurkien huuto kuuluu aamuin illoin toivottaen kesän tervetulleeksi. Pikkulinnuista ovat saapuneet ainakin peipposet, rastaat ja punarinta. Ruokinnalla vierailevat vielä närhit, mustarastaat ja tiaiset. Telkkien soidin on nyt kiivaimmillaan, urokset roiskuttavat vettä siivillään liitäessään veden pinnalla ja keinuttavat kaulaansa naaraiden lähistöllä uidessaan. Siipien liikkeestä kuuluva ääni on varma kevään ja lähestyvän kesän merkki. Naaraat sukeltelevat taukoamatta eli ruokailevat, jotta saavat tarpeeksi ravintoa tulevaa munintaa varten.

Telkkäkoiraat nahistelevat naaraasta, kuva Jukka Juutilainen, 28.4.2020

Jäät häviävät silmissä vaikka sää vähän kylmeni ja jäälauttoja liikkuu virran mukana. Mikä on arvauksesi, milloin jäät lähtevät eli milloin virrat yhtyvät Muuruvedellä?

Kesätyö

Kesätyöhaku on käynnissä vielä maaliskuun loppuun asti, muutamia hakemuksia olemme saaneet, mutta vielä kannattaa hakea. Katso lisää: Kesätyö

Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten Liiton vuosikokous Muuruvedellä

Lauantaina 23.3.2024 isännöimme Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten Liiton vuosikokousta Muuruvedellä. On hienoa saada vieraita ympäri Pohjois-Savoa ja kertoa Muuruveden tarinoita. Tervetuloa! Katso lisää https://kotipihlaja.fi/

Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuosi

Suomen Kotiseutuliitto viettää 75-vuotis juhlavuotta tänä vuonna teemalla Rakkaudesta Kotiseutuun. Samalla teemalla jatkamme työtämme myös täällä Muuruvedellä, tallentamalla kotiseudun historiaa, järjestämällä tapahtumia ja jatkamalla Kotiseutumuseon sekä sen näyttelyiden kunnostamista.https://kotiseutuliitto.fi/

Muuruveden kirkko 120 vuotta – juhlavuosi

Tänä vuonna syyskuussa kirkkomme täyttää 120 vuotta ja kerromme aikalaisten muisteluita mm. kirkon rakentamisesta ja pystytämme museon vaihtuvan näyttelyn tilaan kirkon historiasta kertovan näyttelyn.

Tulevia tapahtumia

Putaan ja Kauniskankaan historiasta kertovat Kotiseutupolun 4. ja 5. taulut pystytetään alkukesästä Putaan P-alueelle. Toimintasuunnitelmassamme tälle vuodelle on myös pellavan kylvö, jotta vuonna 2025 voisimme käsitellä pellavan perinteisillä työtavoilla langaksi asti ja järjestää työstä talkoot ja näytöksen.

Yhteistyö

Oletko kiinnostunut pellavan käsittelemisestä tai kirkon historiasta, näyttelyiden rakentamisesta tai kotisivujen sisällöntuotannosta? Kerro se meille ja tule mukaan toimintaamme, lisäkädet ovat tarpeen.

Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme hyvästä yhteistyöstä ja talkoolaisia ahkerasta panoksestanne kotiseututyön hyväksi! Ilman apuanne emme olisi pystyneet kaikkeen tähän kuluneiden viiden vuoden aikana; makasiinin hirsien kengitys, katon korjaus, sisätilojen kunnostus, uudet näyttelyt, päärakennuksen valaistuksen uusiminen, kotisivujen ylläpito ja tarinat ja kotiseutupolun kolme ensimmäistä taulua! Toivomme, että olette edelleen aktiivisesti mukana toiminnassamme vaikkapa lähettämällä meille kotiseudusta kertovaa historiatietoa ja muistelmia.

Ollaan yhteyksissä;  kotiseutuyhdistys.muuruvesi(at)gmail.com, www.muuruvedenkotiseutuyhdistys.fi, tai puheenjohtaja Anna Koivukoski, puh. 050-547 37 88.

Museo

Museo on suljettu talvikaudeksi ja avataan taas ensi kesänä. Talven aikana suunnittelemme ensi kesän näyttelyitä ja niiden päivitystä. Kirkon 120-vuotisjuhlaan liittyen vaihtuvan näyttelyn tilaan tulee aiheeseen liittyvä näyttely ja yksityiskohtaista tietoa kirkon rakentamisesta.

Kuulisimme mielellämme muistojasi ja kertomuksia Kotiseutuyhdistyksen ja Museon vaiheista, ota siis yhteyttä: