Museo

Kotiseutumuseo 20.7.2019; Kuva: Aarne Hagman

Tervetuloa Museoon!

Museo on avoinna 27.6.-2.8.2020 viikonloppuisin LA-SU klo 14 – 17. Muulloin museo on auki sopimuksen mukaan yhden vuorokauden etukäteisvarauksella. Varaukset Anna Koivukoski, puh. 050 547 37 88 tai Antti Hämäläinen, puh. 040 766 8891.

Muuruveden Kotiseutuyhdistys ry ylläpitää Kotiseutumuseota, joka avattiin Muuruveden Maatalousnäyttelyn yhteydessä heinäkuussa 1965. Kotiseutumuseolla on kolme rakennusta;
Päärakennuksessa on teemoittain valokuvin sekä esineiden kertomana katsaus Muuruveden historiaan. Teemoja ovat mm. kirkon rakennus, koulutoiminta, Maatalousoppilaitos, puutavaran käsittely ja uitto, sotavuodet ja Lottatoiminta. Näytteillä on esim. suutarin työkalut ja pellavan ja villan käsittelyssä käytetyt rukit ja loukut.

Päärakennuksen yläkerrassa on talonpoikaista kotitalouksissa käytettyä esineistöä, liinavaatteita sekä runsaasti tuohiesineitä kuten kontteja, tuohivirsuja ja koreja. Esineet ovat 1800-luvun lopulta 1960-luvulle asti.
Makasiinirakennuksen alakerrassa on metsästyksestä ja kalastuksesta kertovaa esineistöä. Makasiinin yläkertaan on sisustettu savupirtin tupa kalusteineen ja tarvekaluineen, kuten kangaspuut, juomaleilejä, kirnuja, jauhinkivet, kätkyet ym. Makasiinirakennuksesta löytyvät myös vedestä ja suosta löydetyt ruuhet ja jopa lappalaisten seita-jumalan kivipatsas.
Konehallissa on todella kattava ja runsas kokoelma vanhoja maatalouskoneita, mm. puimakone, vanhoja rekiä, haravakoneita ym. hevosvetoisia työkoneita.