Museo

• Arkisin: tiistai – perjantai klo 11–17
  • Viikonloppuisin: lauantai – sunnuntai klo 11–15
  • Museon pääsymaksut: 5€/aikuiset ja 3€/lapset 8-15 v
  • Maantaisin suljettu, mutta tilauksesta avoinna sopimuksen mukaan muulloinkin.
  • Tiedustelut: Anna Koivukoski 050 547 37 88 tai Antti Hämäläinen 040 766 8891,
    myös ryhmävaraukset em. numeroista

YHTEYSTIEDOT

Museo on avoinna myös muina aikoina sopimuksen mukaan.

Kesäkauden jälkeen Museo on avoinna sopimuksen mukaan. Ota yhteyttä Anna Koivukoski, 050-547 37 88 tai Antti Hämäläinen, 040-766 8891.

Museon rakennukset 6.6.2022, kuva Anna Koivukoski

Kuvia museonäyttelyistä kesältä 2023

Museon uudet näyttelyt avattiin 15.7.2023 Muuruveden Kotiseutuyhdistyksen 60-vuotisjuhlien kunniaksi.

Päärakennuksen vaihtuvan näyttelyn tilaan on rakennettu puhelin- ja radiotekniikan kehityksestä kertova näyttely.
Näyttelyn rakentamisessa meitä avusti suuresti radiotekniikkaan erikoistunut harrastaja Pekka Toivanen. Esillä on mm. hänen entisöimänsä putkiradio, jossa on bluetooth-liitäntä.

Kuva museon näyttelystä telefoonista digiaikaan. Kuva Anna Koivukoski, 12.7.2023
Kuvassa radiotekniikan harrastaja ja taituri Pekka Toivanen kertoo museossa esillä olevista laitteista. Kuvassa myös yksi kesätyöntekijöistämme, Iitu Kokkarinen. Kuva Anna Koivukoski, 15.7.2023

Useita vuosia kunnostamaamme makasiini-rakennukseen on avattu kahteen siiloon uudet näyttelyt: Ruisleivän tarina, jossa voit seurata lyhyeltä videolta rukiin kylvämistä, puimista, jauhatusta ja leivän tekoa.

Ruisleivän tarina -näyttelyssä voi katsoa lyhyen videon rukiin kylvämisestä, niitosta, kuivaukesta, puinnista, jauhatuksesta sekä ite leivän teosta. Kuva 15.7.2023 Anna Koivukoski

Kuva makasiinin ruisleivän tarina -näyttelystä 15.7.2023. Kuva Anna Koivukoski

Toiseen entiseen viljasiiloon olemme rakentaneet näyttelyn entisen Muuruveden alueelta löydetyistä kivikautisista esineistä.

Tältä näytti vanha seuratupa paikallaan kirkon vieressä mäen päällä. Kun uusi seuratupa rakennettiin, siirrettiin vanha seuratupa mäen alle 1981. Nykyään rakennus on Kotiseutumuseon päärakennus.

Vanha seuratupa, joka on nykyiselle paikalleen siirrettynä Kotiseutumuseon päärakennus. Kuvaaja tuntematon, kuva n. vuodelta 1979
Kunnostettu makasiinin katto 29.6.2022, kuva Anna Koivukoski

Opetusaineisto

Mitä merkitsee kotiseutu? Mikä on minun kotiseutuni? Mitä kotiseutu minulle merkitsee? Kuinka voin vaikuttaa oman kotiseutuni viihtyvyyteen? Voit pohtia näitä kysymyksiä täällä olevien aineistojen avulla. Klikkaa artikkelipainiketta:

Museum in English

Museum of local history in Muuruvesi The Registered Association of local cultural heritage, Muuruveden Kotiseutuyhdistys ry, was founded in 1962, already 60 years ago. The first museum was opened in 1965 in an old warehouse of grain. The society warmly welcomes you to the local Museum situated in the center of Muuruvesi just downhill of …